آیات قرآنی درس هشتم ونهم به همراه پاورپوینت
سمت خدا
جمعه 9 اسفند 1392برچسب:, :: 1:18 ::  نويسنده : Roya

 درس نهم

آیه اول:  وَ سِیقَ الَّذِینَ کَفَرُواْ إِلىَ‏ جَهَنَّمَ زُمَرًا  حَتىَّ إِذَا جَاءُوهَا فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَ قَالَ لَهُمْ خَزَنَتهَُا أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِّنکُمْ یَتْلُونَ عَلَیْکُمْ ءَایَاتِ رَبِّکُمْ وَ یُنذِرُونَکُمْ لِقَاءَ یَوْمِکُمْ هَاذَا  قَالُواْ بَلىَ‏ وَ لَکِنْ حَقَّتْ کلَِمَةُ الْعَذَابِ عَلىَ الْکَفِرِینَ(71)زمر

ترجمه: و کسانی که کافر شدند رانده شوند به سوی جهنم گروه گروه چون بدانجا رسند درهای آن گشوده شود و نگهبانان (دوزخ) به آنها می گویند: آیا رسولانی از خودتان برایتان نیامدند که آیات پروردگارتان بخوانندو ملاقات این روز را به شما هشدار دهند؟

می گویند: آری اما فرمان عذاب مسلّم شده است برکافران

 پیام آیات: 1- جهنم دارای چندین در(هفت در) است که راه های ورود گروه های مختلف جهنمیان است

2-    بیانگر حضور دسته جمعی کنار در پیشگاه خدا.

3-اقرار بر صدق وعده پیامبران در ملاقات پروردگار

آیه دوم: قِیلَ ادْخُلُواْ أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَلِدِینَ فِیهَا  فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَکَبرِِّینَ(72)زمر

گفته شود: داخل شوید از درهای جهنم جاودانه درآن بمانیم چه بد جایگاهی است جایگاه متکبّران

پیام آیه:

1-    « قیل ادخلواو أبواب جهنم خالدین فیها»منظور از جهنم اخروی است. 

2-    جهنم جایگاه کفار متکبر                                 

آیه سوم: وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبهَُّمْ إِلىَ الْجَنَّةِ زُمَرًا  حَتىَّ إِذَا جَاءُوهَا وَ فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَ قَالَ لهَُمْ خَزَنَتهَُا سَلَامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَلِدِینَ(73)زمر

ترجمه: و آنان را که از پروردگارشان پروا کردند گروه گروه به سوی بهشت می برند چون بدانجا رسند در حالی که درهای بهشت گشوده می شوند و نگهبانان (بهشت) به آنان می گویند: سلام برشما! پاک شدید داخل (بهشت) شوید و جاودانه در آن بمانید

پیام آیات:

 1- بهشت دارای چند در (هشت در) است که راههای ورود گروه های مختلف بهشتیان است

2- سخن نگهبانان بهشت به متقین این است که : « سلام برشما پاک شدیدداخل شوید و جاودانه در آن بمانید.»

3- بهشتیان پس از ورود بهشت خداوند را ستایش می کنند و به خاطر اینکه به وعده اش درباره ی آنها عمل کرد و آنها را وارث بهشت گردانید.

4-برای بهشتیان عبارت« و فتحت أبوابها » به کار رفته در حالی که برای جهنمیان از عبارت فتحت أبوابها استفاده شده است «واو» در عبارت « و فتحت أبوابها» واو حالیه است که نشانده ی این موضوع است که بهشت در حال استقبال از بهشتیان است و هنگامی که متقین به بهشت می رسند درهای آنرا به روی خود گشوده می یابند

آیه چهارم: وَ قَالُواْ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَ أَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَیْثُ نَشَاءُ  فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِینَ(74)زمر

ترجمه : وآنها می گویند: ستایش مخصوص خدایی است که به وعده ی خویش درباره ی ما عمل کرد و زمین را به ما میراث داد که در بهشت جای گیریم در هر جا که بخواهیم چه خوب است پاداش عمل کنندگان

آیه پنجم: فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ(7)وَ مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ(8) زلزال

ترجمه: پس هر که به اندازه ی ذره ای نیکی کند آن را می بیند و هرکس به اندازه ی ذره ای بدی کند آن را می بیند

پیام آیات:

 1- پاداش و کیفر در روز قیامت صورت حقیقی عمل انسان است

3-    درعرصه ی قیامت تصویر اعمال انسان یا گزارشی از عمل انسان نمایش داده نمی شود بلکه خود عمل نمایان می شود و هر کس عین عمل خود را می بیند(یره )

دانلود

درس هشتم

آیه اول:  وَ نُفِخَ فىِ الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فىِ السَّمَاوَاتِ وَ مَن فىِ الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاءَ اللَّهُ  ثمُ‏َّ نُفِخَ فِیهِ أُخْرَى‏ فَإِذَا هُمْ قِیَامٌ یَنظُرُونَ(68)وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبهَِّا وَ وُضِعَ الْکِتَابُ وَ جِاْى‏ءَ بِالنَّبِیِّنَ وَ الشهَُّدَاءِ وَ قُضىِ‏َ بَیْنهَُم بِالْحَقّ‏ِ وَ هُمْ لَا یُظْلَمُونَ(69)زمر

ترجمه : و در صور (شیپور) دمیده می شود پس بیهوش می شود هر که در آسمانها و هر که در زمین است مگر کسی که خدا بخواهد پس بار دیگر در آن دمیده شود پس آنان ایستاده می نگرند و زمین به نور پروردگارش روشن می شود و کتاب قرار داشته می شود و پیامبران و گواهان آورده شوند و میان آنها به حق داوری می شود و به ایشان ستم نمی شود و هرکس که بطور کامل دریافت می کند آنچه را انجام داده است و او (خدا) به آنچه انجام می دهد آگاه تر است

پیام آیات:

 1- برپایی قیامت دارای دو مرحله است که هر مرحله ی آن با نفخ صور آغاز می شود

2- .« فصعق من فی السماوات...........»بعد از نفخ صور اول « مرحله ی اول قیامت » همه ی اهل آسمانها و زمین مدهوش می شوند غیر از کسانی که خدا خواسته است3- با نفخ صور اول بساط حیات انسان و سایر موجودات برچیده می شود

4- « و نفخ فیه اخری » : با نفخ صور دوم مرحله ی دوم قیامت آغاز می شودکه شامل وقایع زیر است.

1) « ثم نفخ فیه اخری»: نفخ صور دوم

2) « فإذا هم قیام ینظرون»: زنده شدن انسانها

3) « و آشرقت الأرض بنور ربّها »: روشن شدن زمین به نور خدا ( یعنی حقیقت وقایعی که بر زمین گذشته مشخص می شود)

4) « و وضع الکتاب»: برپا شدن دادگاه عدل الهی و دادن نامه ی اعمال

5) « جای ء بالنبیین و الشهداء»: حضور شاهدان و گواهان (پیامبران وامامان- فرشتگان الهی – اعضای بدن)

6) « و قضی بینهم بالحق و هم لا یظلمون»: قضاوت بر معیار حق

آیه دوم: وَ نَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَمَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیًْا  وَ إِن کَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنَا بِهَا  وَ کَفَى‏ بِنَا حَاسِبِینَ(47) انبیاء

ترجمه: ما ترازوهای دادگری را در روز قیامت برپا می کنیم پس به هیچ کس کمترین ستمی نشود و (عمل انسان ) اگر به اندازه ی دانه خردلی باشد آن را بیاوریم و ما برای حسابرسی کافی هستیم

پیام آیه: 1- بیانگر قضاوت بر معیار حق در مرحله ی دوم قیامت است

2-خود خدا برای حسابرسی اعمال کافی است.

3-بیانگر ضرورت معاد

آیه سوم : فَأَمَّا مَنْ أُوتىِ‏َ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَیَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَءُواْ کِتَابِیَهْ(19)حاقه

پیام آیه:

1-    در قیامت پرونده اعمال درستکاران بدست راست آنان داده می شود.

2- صالحین یا نیکوکاران در خواست قرائت یا خواندن نامه عمل خودرا از دیگران دارند

آیه چهارم: وَ أَمَّا مَنْ أُوتىِ‏َ کِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَیَقُولُ یَالَیْتَنىِ لَمْ أُوتَ کِتَابِیَهْ(25)حاقه

پیام آیه: 1- در قیامت پرونده اعمال مجرمین بدست چپ آنان داده می شود.

2- مجرمین در قیامت آرزویمی کنند که کاش نامه عمل به آنان داده نمی شد.

آیه پنجم: وَ الْوَزْنُ یَوْمَئذٍ الْحَقُّ  (8) اعراف

ترجمه: سنجش کردن در آن روز بر اساس حق است.

پیام آیه : معیار و وسیله ی سنجش اعمال حق است یعنی به میزانی که اعمال مشتمل بر حق باشد ارزشمند و سنگین است و در غیر این صورت سبک خواهد بود و وزنی نخواهد داشت.

آیه ششم: مِنهَْا خَلَقْنَاکُمْ وَ فِیهَا نُعِیدُکُمْ وَ مِنهَْا نخُْرِجُکُمْ تَارَةً أُخْرَى‏(55)طه

ترجمه: شما را از آن (زمین) خلق کردیم و به آن بازمی گردانیم و شما را بار دیگر از آن خارج می کنیم

پیام آیه :

1-پدیده مطرح در آیه خاک وموضوع مطرح در آن معاد است (از خاک به خاک و دوباره از خاک )

2- بیانگر زنده شدن انسان ها در قیامت و اشارهبه مرحله دوم قیامت دارد.

3- از دلایل امکانی معاد است یا امکان وجود معاد را ثابت می کند .

4-« ومنها نخرجکم تارة اخری»: خروج انسانها از زمین در قیامت مربوط به مرحله ی دوم و پس از نفخ صور دوم می باشد

دانلود



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید همه مطالب این وبلاگ جنبه مذهبی دارد امیدوارم راضی باشید...
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان